torsdag 6 december 2007

Stå på sig

På .SE idag fanns det en sida där dagens fråga var "är det rätt att få sparken för ens hårfärg" Kanske inte exakt den meningen men det var iaf om den här relativt unga killen som fick sparken från sitt jobb för att han hade färgat håret rött. Och där ser jag ca sex sju svar varav tre som tyckte att det var rätt. Det var inte förvånande, det som förvånade mig var att alla var unga. Mellan 18-21 år. En tyckte " ja det är rätt om inte chefen tycker att man ska ha sånt hår får man ändra på det". Det slog mig: Vad utseendefixerade ungdomar är, men framförallt vad osäkra.
Så om någon säger " Nej du på den här arbetsplatsen använder vi inte glasögon, det passar sig inte här" . Eller "Vi vill gärna att du jobbar här men då får du ta och klippa ditt långa ojämna hår" så är det helt ok för vissa att ta av sig glasögon eller klippa av sig sitt hår.
Vad trist! Vad hände med den egna stilen? Att framhäva sin personlighet genom sina kläder? Och framförallt; vad hände med att stå på sig? Jag personligen tycker att det här helt befängt att killen fick sparken. Det ska räcka med att man gör ett bra jobb ifrån sig och är trevlig mot sina arbetskamrater. That´s it!
Jag vet att det här inte är dagsfärska nyheter men jag var tvungen och ventilera mig.
Jag har iaf tränat idag och jag räknar med att vakna med massor av träningsvärk, stel som jag är. Imorn ska jag nog ta och bege mig till simhallen.
Jag vill inte göra samma misstag som igår och sova till två.
Bye

Inga kommentarer: